Quan a finals dels anys seixanta em vaig treure el carnet de conduir, recordo que a les classes de teòrica, entre les moltes matèries que s’havien d’estudiar, recordo una que més o menys explicava, i s’havia d’aprendre de memòria cosa que no era gens difícil, que els semàfors tenien tres colors (verd, ambre i vermell) i tres fases. O dit d’una altra manera: si en arribar a una cruïlla regulada per un semàfor aquest te’l trobaves en color verd, volia dir que estava en fase de poder passar lliurement. Si t’acostaves a la cruïlla i t’adonaves que el semàfor estava de color ambre, volia dir que estava en la fase de precaució, avisant que es reduís la velocitat perquè passaria tot seguit al color vermell i per tant a la fase d’aturada total del vehicle.
Llavors venia la operació al revés. El semàfor passava de vermell a ambre, la qual cosa volia dir que ja podíem preparar-nos per reiniciar la marxa entrant la primera velocitat i aguantant el pedal de l’embragatge. I de seguida que es posava de color verd, entrava en la fase de via lliure altra vegada, recomanant-nos el professor de l’autoescola que la reiniciació de la marxa no es fes amb brusquedat, o sigui suaument.
Ja fa molt temps que els semàfors, per passar de vermell a verd, no ho fan seguin els mateixos paràmetres de quan passen de verd a vermell. No respecten les tres fases, que sí que respecten per passar de verd a vermell.
Avui, dia 1 de maig, entra en vigor una nova llei de Trànsit que més o menys ve a dir que als conductors no els n’hi deixaran passar ni una. I el que condueixi sense carnet, o amb els punts esgotats o sense assegurança, anirà a la presó sense contemplacions.
Si Trànsit vol fer complir la Llei, bo fóra que també aquest departament la complís. Començant, per fer que els semàfors tornin a funcionar correctament en les fases de verd a vermell i de vermell a verd. Amb l’afegitó, i posats que se’ls dóna molt bé això de col·locar radars i càmeres, posar una càmera a cada grup semafòric per tal de captar i després sancionar, al llest de torn que es saltés un semàfor en fase ambre cap a vermell, i a l’altre llest que arrenqués a lo Fitipaldi en fase ambre cap a verd.
Amb la col·locació de radars en punts estratègics de moltes carreteres, s’ha de reconèixer que ha baixat molt la sinistralitat viaria a carreteres, autopistes i autovies. Implantant les càmeres en els grups semafòrics de les ciutats i pobles, potser s’evitarien molts atropellaments a vianants. Les vides de les persones es poden salvar de moltes maneres. Una d’elles podria ésser aquesta.
1 comentari:
Gustau
Si les normes estan ben posades i les respectem, tots anirem millor, es ben cert i convenient, i un bon control no fa mal.
Crec que bona part del problema rau en les hores punta.....ben segur que tenim o poques carreteres o un excés de cotxes.
Salut...!!!!
Publica un comentari a l'entrada